Fagområder:
Barnehagens innhold er delt inn i sju fagområder, med variert innhold for å hjelpe til med planleggingen av et variert og allsidig tilbud i barnehagen. Fagområdene er sentrale for opplevelse, utforskning og læring.
Kommunikasjon, språk og tekst.
Gjennom arbeidet med komunikasjon, språk og tekst jobber vi for at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, og få utvikle et godt muntlig språk. Vi jobber for at barna skal evne å kommuni[1]sere i et sosialt samspill. Både nonverbalt og verbal kommunikasjon er viktig for et rikt språk. Dette gjør vi blant annet ved å ha dialogisk lesing, rim og regler, lese- og lekegrupper, gode dialoger, samlinger, sang, rim og regler.
Kropp, bevegelse, mat og helse.
Vi skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og god fysisk- og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse og lek, og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Vi skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og blir bevisst egne og andres grenser. Vi vektlegger hygiene, godt kosthold og god veksling mellom aktivitet og hvile. I Øyno legger vi vekt på et sunt og variert kosthold med frukt og grønnsaker hver dag. Hver fredag har vi middag i barnehagen.
Fagområdet kommer frem i toddlerlek, lek på puterom, gym, turer, måltider, kreative aktiviteter o.l.
Kunst, kultur og kreativitet.
Barnehagen vil at barna skal oppleve kunst og kultur ved å bruke ulike materialer og teknikker. Vi legger til rette for å videreutvikle barnas kreativitet. Vi ønsker å fremme skaperglede, og la barna få et eierforhold til det de lager. Vi bruker daglig sang og musikk på forskjellige måter.
Fagområdet kommer frem i kreative aktiviteter som lek med leire, maling, tegning, eventyr, rollelek, påskeharen, julenissen o.l.
Natur, miljø og teknologi.
Barnehagen skal legge til rette for at barna får et mangfold av naturopplevelser, og får oppleve naturen som arena for lek og læring. De skal få kjennskap til naturen og bærekraftig utvikling. De skal få forståelse for hvordan teknologi kan brukes i lek og i hverdag.
Fagområdet kommer frem på tur i skogen, gårdsbesøk, kildesortering, konstruksjonslek, samlinger o.l.
Antall, rom og form.
Barnehagen skal oppmuntre til matematisk forståelse og logisk tenkning gjennom lek, samtaler og hverdagsaktiviteter. Arbeid med fagområdet skal stimulere barns undring, nysgjerrighet og motiva[1]sjon for problemløsning.
Fagområdet kommer frem i konstruksjonslek, eventyr, puslespill, lek o..
Etikk, religion og filosofi.
Barnehagen skal tilrettelegge for at barna skal tilegne seg samfunnets grunnleggende normer og verdier. Vi ønsker å bidra til at barna får interesse og respekt for hverandre til tross for at vi er ulike. Vi markerer høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven.
Fagområdet kommer frem i påske og julebudskapet, jule og sommergudstjenester, konfliktløsing, hjertesamlinger, undring og filosofering o.l.
Nærmiljø og samfunn.
Gjennom utforsking, opplevelser og erfaringer skal barnehagen bidra til å gjøre barna kjent med sitt eget nærmiljø. Vi skal introdusere dem for personer, arbeidsplasser og institusjoner. Vi skal oppmuntre barna til å medvirke i egen hverdag og i samfunnet ellers.
Fagområdet kommer frem på turer i nærmiljøet, 17. mai feiring, utflukter, besøk, førstehjelp, livsgledebarnehage o.l.